Sen sist...

så har vi hunnit med en resa till Riga och till Stockholm. Den tog vi med våra studenter här uppe (3 st) och plockade på 5 st i Stockholm. Riga var/är en fantasktisk gammal Hansa stad med långa anor av handel. Men från början: Vi anlände till Stockholm efter en timmes flygfärd och startade dagen med att äta Sushi (till Mais förtjusining) och hon fick också lära Chiara hur man använder ätpinnar:



Den enda som nu inte har provat ätpinnar är Ove ! Fast han och jag fick riktigt vackra egna pinnar av Mais mamma till julklapp. Strax etter lunchen hann vi med en timmes promenad i ett mycket somrigt Stockholm. Efter det bar det av till Frihamnen och en liten väntan på att alla studenter skulle samlas, och så gick vi ombord på Silja Festival. Efter en liten genomgång av båten väntade våra hytter som Sofia hade fixat åt oss. Ove och min hytt:


Här sov Ove gott, men inte jag ! Hård säng och en snarkande Ove bådar inte gott för mig, så nästa natt bytte vi sängar.
Efter en god natt sömn (för vissa...) så gick vi iland i Riga, vi möttes av 27 grader varmt och ljumna vindar. Blommande parker  och trevliga människor:


Chiara som en liten tusensköna mitt ibland alla andra tusenskönor.

Mycket fanns att titta på, bland annat så gick vi till stora marknaden via gamla staden och marknaden började i 5 gamla zeppelinarhangarer + ett jätteområde utanför där man kunde köpa allt ! Men dock inte så mycket garn, det enda jag hittade var syntetgarner så det blev inte handlar någonting där. Det såldes dock handstickade långa strumpor av damer som satt och stickade till det facila priset av 75 kr per par !



Tomater 9 kr kilot, färska jordgubbar 22 kr kilot..... m.m.



Efter dagens sightseeing stannade Ove och jag på en uteservering, köpte lite lunch och ett stop starköl var ( 22 kr st) och sedan var det avfärd tillbaks till Stockholm igen. Kvällen avslutades med en gemensam middag och sedan på dansgolvet. Till och med för Ove och mig !



Dagen efter vaknade vi i ett regnigt Stockholm men shopping stod på tapeten och här handlades lite drops garner på rea hos Vendela på Drottninggatan 100. Stockholms slott och ridande högvakten hann vi också med innan vi med mycket trötta fötter kom hem till Överkalix mycket sent på natten.



Det här är en resa som jag definitivt vill göra om, kanske till Tallinn eller till Helsingfors nästa år ? Vad vi nu vet är att det kommer en student hit till Överkalix, Reghan från Nya Zeeland men jag söker med ljus och lykta efter fler värdfamiljer, vi har många studenter på kö som vill komma !

Allt för denna gång.

Kommentarer
Postat av: Maria

Härlig resa! Vet du att den affären är jag sugen på.... Finns mycket man kunde göra bättre i den..

2009-06-14 @ 20:41:23
Postat av: Birgitta på Kobbi

Hej, äntligen har jag hittat din blogg. Som jag har sökt den sen du sa att du hade en.

Den var jättefin, jättekul att läsa.

Hoppas du skriver mer snart...

2009-07-24 @ 20:49:56
Postat av: Monica Hansen

Kul resa!

2009-11-10 @ 11:13:39
URL: http://stickebloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0